UROLOGIA

Wlew dopęcherzowy

Wlew dopęcherzowy glikozaminoglikanów (GAG) jest zalecany przez ekspertów urologii w skutecznym leczeniu schorzeń pęcherza moczowego i ochronie jego nabłonka (urotelium), a w szczególności:
  • nawracających zakażeniach układu moczowego (ZUM)
  • zespole bolesnego pęcherza (ZBP)
  • śródmiąższowym zapaleniu pęcherza moczowego (IC)
  • pęcherzu popromiennym
  • krwotocznym popromiennym zapaleniu pęcherza
  • zapaleniu pęcherza indukowanym terapią BCG

Nie usówać

Wlewy dopęcherzowe są nowoczesnym i precyzyjnym sposobem podania preparatu zawierającego sterylny roztwór glikozaminoglikanów. Mogą one spowolnić oraz zablokować procesy prowadzące do degradacji nabłonka pęcherza moczowego, aktywując tworzenie jego nowej warstwy GAG, co prowadzi do przerwania procesu zapalnego. Warstwa Gag w pęcherzu moczowym oddziela komórki urotelium od obecnych w moczu substancji drażniących (szczególnie mocznika, jonów potasu i metabolitów leków) oraz potencjalnie obecnych bakterii. Wlewy dopęcherzowe GAG stanowią uznaną terapię pęcherza, zgodną z wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Urologicznego.

W ramach przygotowania, pacjent powinien ograniczyć spożywanie płynów w godzinach popołudniowych i wieczornych w dniu poprzedzającym wlew dopęcherzowy. W dniu wykonania wlewu od rana nie należy spożywać płynów, a bezpośrednio przed wykonaniem wlewu oddać mocz, w pełni opróżniając pęcherz.

Po zakończonym podaniu wlewu należy jak najdłużej utrzymać wlew w pęcherzu, powstrzymując się od oddania moczu przez kolejną godzinę bądź dłużej (minimalny czas 30 minut). Ponadto, nie zaleca się spożywania płynów zaraz po podaniu wlewu.

Przed podaniem wlewu należy opróżnić pęcherz. Można to zrobić oddając mocz przed podaniem wlewu lub lekarz może wprowadzić cienki cewnik przez cewkę moczową do pęcherza i doprowadzić do odpływu moczu. Ponadto, Lekarz może wykonać USG, aby upewnić się, że pęcherz został wystarczająco opróżniony. Wlew dopęcherzowy GAG jest następnie podawany bezpośrednio do pęcherza. Po podaniu wlewu dopęcherzowego, należy trzymać wlew przez minimum 30 minut. W przypadku parcia na mocz, pęcherz należy opróżnić, oddając mocz.

Wlewy podaję się przez minimum 3 miesiące, w zależności od stanu i wskazania. Podczas terapii lekarz oceni odpowiedź na leczenie.

O zdrowie pęcherza można zadbać poprzez:

• spożywanie odpowiedniej ilości płynów (min. 1,5 litra/dzień)
  • regularne oddawanie moczu
  • odpowiednia higiena okolic intymnych
  • odpowiednia technika podcierania (od przodu do tyłu)
  • oddanie moczu po stosunku seksualnym
  • noszenie luźnej bielizny