Cieśń nadgarstka Bielsko-Biała

Zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka jest wynikiem obrzęku zapalnego nerwu pośrodkowego i otaczających go tkanek. Zwykle spowodowany jest zmianami zwyrodnieniowymi, powstałymi przez częste powtarzanie niektórych ruchów (np. pisania na klawiaturze) lub urazami. Wzmożona praca ścięgien i mięśni dłoni powoduje ucisk włókien nerwowych i zaburza ich odżywianie, przez co dochodzi do obrzęku, bólu i zaburzeń o podłożu neurologicznym. Leczenie obejmuje rehabilitację, farmakoterapię oraz w cięższych przypadkach operację.

Budzisz się w nocy z powodu drętwienia nadgarstków? A może kiedy trzymasz coś przez dłuższy czas ze zgiętym nadgarstkiem, na przykład podczas korzystania z telefonu, prowadzenia samochodu lub czytania książki, odczuwasz mrowienie? To może być objaw cieśni nadgarstka.

Nie usówać

Jedną z coraz częściej występujących chorób w okolicy nadgarstka, którą zajmuje się ortopeda, jest zespół cieśni nadgarstka. Kanał nadgarstka to wąskie przejście w nadgarstku. Dno i boki kanału tworzą małe kości nadgarstka. Zespół cieśni nadgarstka występuje, gdy kanał ulega zwężeniu lub tkanki ścięgien nadgarstka puchną. Powoduje to ucisk nerwu, ból oraz zmniejszoną ruchliwość stawu. W początkowej fazie wdraża się leczenie farmakologiczne i ćwiczenia rehabilitacyjne, aby zminimalizować dolegliwości, ale w ciężkich przypadkach konieczna będzie operacja.

Objawom zespołu cieśni nadgarstka towarzyszą następujące dolegliwości:

• Drętwienie, mrowienie, pieczenie i ból palców
  • Sporadyczne odczucia przypominające skurcz, które promieniują do kciuka i palca wskazującego, środkowego i serdecznego
  • Ból lub mrowienie przemieszczający się w górę przedramienia w kierunku barku
  • Osłabienie i niezdarność dłoni dotycząca delikatnych ruchów,
  • Upuszczanie przedmiotów z powodu słabości, drętwienia

Z badań wynika, że kobiety i osoby starsze są bardziej narażone na rozwój tej choroby. Inne czynniki ryzyka zespołu cieśni nadgarstka obejmują: dziedziczność, powtarzalne ruchy ręki, zwłaszcza czynności wymagających ekstremalnego zgięcia lub wyprostu ręki i nadgarstka przez dłuższy czas, ciąża, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów i zaburzenia równowagi tarczycy.

U większości pacjentów zespół cieśni nadgarstka pogarsza się z czasem, dlatego ważna jest wczesna diagnoza i leczenie. Po szeregu badań i diagnozie lekarz zadecyduje, czy objawy można złagodzić za pomocą prostych środków, takich jak noszenie szyny na nadgarstek lub unikanie pewnych czynności. Jeśli jednak nacisk na nerw pośrodkowy utrzymuje się, może to prowadzić do uszkodzenia nerwu i pogorszenia objawów. Aby zapobiec trwałemu uszkodzeniu, u niektórych pacjentów może być zalecana wizyta w poradni chirurgii ortopedycznej i operacja odciążenia nerwu pośrodkowego.

Cieśń nadgarstka Bielsko-Biała

Klinika Galena dysponuje kadrą doświadczonych ortopedów. Wykonujemy różne zabiegi chirurgii ortopedycznej, które pozwolą pozbyć się bólu i powrócić do pełnej aktywności nadgarstka.

Jeśli potrzebna jest konsultacja z lekarzem ortopedą, poradnia ortopedyczna i gabinet chirurgii ortopedycznej Kliniki Galena zaprasza do gabinetów ortopedycznych. Wszelkie informacje dotyczące zabiegów ortopedycznych i badań przedstawi nasz specjalista podczas pierwszej wizyty w klinice w Bielsku-Białej.