Badanie przesiewowe w kierunku preeklampsji dla przyszłych mam.

badania prenatalne

Badanie przesiewowe w kierunku preeklampsji dla przyszłych mam.

Preeklampsja oznacza stan przedrzucawkowy (dawniej: zatrucie ciążowe/gestoza) i stanowi groźne powikłanie ciąży. W przebiegu tej choroby dochodzi do upośledzenia przepływu krwi w łożysku, co prowadzi do zahamowania wzrostu (IUGR) i niedotlenienia płodu. U ciężarnej kobiety może z kolei rozwinąć się ciężkie nadciśnienie tętnicze. W skrajnych przypadkach dochodzi do obumarcia płodu, dysfunkcji układu krążenia, nerek, wątroby i mózgu u matki. Może nawet wystąpić napad padaczkowy – rzucawka.

Badanie przesiewowe jest wykonywane przy okazji badania prenatalnego w I-ym trymestrze ciąży. Polega na ocenie poziomu białka PLGF we krwi matki, ocenie przepływów w tętnicach macicznych w badaniu USG i kilkukrotnym pomiarze ciśnienia tętniczego. Pozwala wykryć nawet 90% przypadków preeklampsji, która rozwinie się wcześnie, czyli przed 34 tyg. ciąży.

W przypadku stwierdzenia podwyższonego ryzyka możliwa jest skuteczna profilaktyka farmakologiczna.

Badanie przesiowe w kierunku preeklampsji zostało opracowane przez Fetal Medicine Foundation w Londynie. Jak donosi BBC, Oferowane jest teraz powszechnie w ramach publicznej służby zdrowia przez brytyjskie Fundusz Zdrowia – NHS.

Źródło: https://www.bbc.com/news/health-47771688

W Polsce bardzo nieliczne ośrodki oferują ww. diagnostykę, a NFZ nie przewiduje jej refundacji. Klinika Galena oferujemy to badanie w pełnym zakresie, a nasi lekarze posiadają stosowne certyfikaty. Zachęcamy do zapoznania się z tym tematem i zapytania o badanie przesiewowe w kierunku preeklampsji przy pierwszym badaniu prenatalnym ok. 12 tyg. ciąży!

Dowiedz się więcej…

Oddzwonimy do 48 godzin